Thursday, November 26, 2015

PK dan Brother Abu Bakar ~ Bahagian 1


Semalam dalam fb saya ada kongsikan sebuah video tentang penghijrahan seorang pemuda Australia yang dilahirkan sebagai seorang Kristian tetapi diterapkan nilai seorang Atheis oleh kedua ibubapanya. 

Hidupnya sebagai seorang Atheis sangat seronok, dan dalam masa yang sama huru-hara. Saya sangat seronok menonton video pemuda Atheis itu. Kisahnya, dia menjadi sangat kecewa dengan hidupnya ketika di tahun satu pengajian di universiti. Pelbagai kisah sedih berlaku dalam 2 minggu tika itu. Dia mula menyalahkan Tuhan tetapi dia masih belum berpuas hati. Lalu dia bernekad untuk mencari Tuhannya sendiri.

Dia memulakan dengan Kristian, masih tidak pasti kerana paderi menjawab tanpa merujuk kepada apa yang tercatat di dalam kitab Injil. Ringkasnya, paderi memberi jawapan dari pendapatnya kebanyakan masa.

Bekerja bersama seorang Hindu, si Atheis ini bertanyakan kenapa menyembah patung berkepala gajah itu, Ini Gisha, jawabnya ringkas. Eh, kenapa tak pilih yang lebih baik, kepala singa ke, harimau ke. Langsung tidak termasuk di dalam akal si Atheis. Dia mencari pula ilmu tentang Mormon, yang paling lengkap dari kalangan agama Kristian. Hampir sahaja si Atheis ini menjadi seorang Mormon tetapi dia masih tidak berpuas hati kerana tiada bukti yang nyata. Mencari lagi, si Atheis berjumpa dengan Judaism, Buddhism. Semuanya nampak tenang, tetapi pada si Atheis kedua-duanya adalah untuk kehidupan yang lebih baik sahaja, tetapi tiada tujuan untuk hidup itu.

Bertanyalah seorang sahabat kepadanya, "Bagaimana dengan Islam?" Pantas katanya, "Hah, Islam, teroris itu? Kenapa mesti saya mencari tentang agama yang ganas itu?" Namun tidak berapa lama, dia berjumpa sebuah masjid lalu memasukinya. Seorang lelaki (salah seorang pensyarah di universitinya) mempelawanya masuk dan bertanyakan khabar si Atheis. Dalam hati si Atheis, peramahnya orang yang berjanggut ini. 



No comments:

Post a Comment