Tuesday, December 1, 2015

100 Hari Sebelum Tibanya Jemputan Itu


Di akhirnya, kita semua akan dijemputNya

Di pejabat pagi ini, teman sepejabat menceritakan kegelisahan tentang keadaan ibunya yang sudah berbulan-bulan terlantar di katil. Pelbagai kesakitan yang dihadapi ibunya. Dalam masa yang sama, beberapa teman sepejabat jua ada pelbagai kisah tentang keadaan orang tua mereka.

Secara normalnya, sebagai anak, kita mahu kedua-dua ibu bapa kita ada sentiasa bersama kita dan sihat selalu.

Kita anak yang terlalu mementingkan diri sendiri. Malah Allah telah peringatkan keepada kita bahawa setiap yang hidup pasti akan menemui ajal mereka.

Anak-anak, ketahuilah, saat kematian itu hanyalah dirasai oleh mereka yang menemuinya. Jangan lah kita bersikap mementingkan diri sendiri yang orang tua kita sentiasa ada untuk kita. Terimalah hakikat sebuah kehidupan.

Saya teringat akan arwah ibu mertua saya sendiri. Meninggal ketika usianya baru menjangkau 56 tahun. Mak menghidap pelbagai jenis penyakit, darah tinggi, kencing manis dan sentiasa taat dengan ubat-ubatan dan pemeriksaan doktor.

Namun andai kata Allah menetapkan kematian, 'kun fayakun' tidak lewat tidak cepat, nyawa akan tercabut dari jasad kita. Begitulah juga mak. Tidak terkecuali. Begitu juga kita nanti. Tidak terkecuali.

Sahabat-sahabat, andai keadaan orang tua kita uzur, perlukan perhatian dan mungkin banyak  tanda-tanda kematian telah mereka lihat, terimalah. haruslah kita jadi orang yang paling redha akan ketentuanNya. Iya, kita boleh berusaha untuk mengobati mereka, tetapi bukan memaksa mereka menjadi oorang yang pulih dah sihat seperti ketika mereka berupaya. Fahamilah mungkin mereka menanti saat-saat untuk dijemputNya. Penuhilah tika itu dengan pengisian yang diajar Rasulullah SAW dan dituntut Allah SWT Maha Pencipta.

Redha.


No comments:

Post a Comment