Tuesday, March 8, 2016

Asrama Part 3

APRIL FOOL
Ni paling aku ingat, Raya Aidilfitri 1992 dalam bulan Mac tahun tu. Kami F4 satu dorm semua. Dok bilik ujung sebelum area toilet hostel. Masing-masing balik dari kampong bawak hasil macam-macam. Paling win hasil si Haideq. Dia bawak mercun tarik!
Kebetulan few days lepas  tu 1 April 1992. Dia bawak sekotak penuh mercun tarik. Muka masing-masing (aku, Haideq, Emma Kinah (headgirl pun terbabit eh), Ien, Rhy, Masn, Marnee ~ eh, ramai betul Buana dalam 5SS eh) memang tercari-cari plan nak buat apa dengan mercun tarik tu.

Haideq rumuskan nak bawak ke kelas mercun tarik tu sebab kalau kat asrama sah-sah warden memang akan rampas punya. Haideq kata kita plan timme rehat.

Kringggggg!!!!!! Fuh, lega rehat dah mula. Haideq dengan aku sebagai tekong besar plan nak buat camana. Paling ingat yang lain jaga pintu takut-takut bebudak lelaki balik terutama Azrin abang pengawas tu,dia tu kecoh sikit. Lagipun, dia akan pastikan aku (terutama aku lah) jadi murid paling berdisiplin. Aku memang tak labbiu la Rin.

Aku dengan Haideq mulalah mengikat tali mercun tarik tu kerusi ke meja kat meja Kang Kanin, Madon n monitor class berkaliber, Nesh (aku terngiang-ngiang ko selalu cerita kaler seluar kacik kau yang striking sokmo la Nesh!). Last sekali, akulah dalang yang ikat kat mercun tu dekat hook mangga locker Iskanin.

Lepas rehat, masing-masing menunggu je kejadian-kejadian seperti dirancang. Aduh, satu persatu mercun tarik kat kaki meja dan kerusi tu terkulai. Hampa betul kami. Hanya tinggal satu harapan, locker Iskanin. Cikgu Maths keluar, adeh, tak bangun pulak si Iskanin ni amik buku dalam locker. Selalu mamat ni tiap kali tukar cikgu mesti dia bangun pergi locker amik buku. Hampa lagi kami bila Cikgu Jamiah melangkah masuk ke dalam kelas. Muka aku dengan Haideq pasrah je dengan keadaan. Aku tak ingat biji butir apa yang Cikgu Jameah ajar hari tu, hati aku gundah. Cuma ingat Cikgu Jameah selalu buat pose angkat tudung kipas dada kegemaran bebudak lelaki (ceh macam aku tak tau eh korang!). 

Sedang kami leka dan tunduk menulis nota Sejarah, tiba-tiba suatu letupan kecil berlaku di kawasan locker belakang kelas kami diikuti dengan carutan manja Si Iskanin. Kami semua berderai gelak besar. Yes, plan menjadi akhirnya!

Tapi aku tak lupa muka merah Is sampai sekarang berdiri sebelah meja aku sambal menjerkah, “AKU TAU NI KERJA SIAPA! SIAP KAU!”


Aduiii… Is, ampuni aku eh… aku gelak paling kuat seperti biasa lah kan…. Oit, Cikgu Jameah pun gelak wehh…… I LABBIU IS! Hihihihi…..

No comments:

Post a Comment