Monday, January 18, 2016

Masalah Tersembunyi

Jujur saya katakan, bekerja di sebuah universiti swasta yang mengenakan yuran tertinggi di dalam negara ini, membuatkan saya berfikir beribu kali untuk mengatur kehidupan anak-anak saya. Di sini, saya melihat pelbagai ragam kerenah ibu/bapa/anak-anak. Mereka ini dari golongan berpendapatan tinggi, saya berani katakan ini kerana mereka mampu membayar sekurang-kurangnya RM100k untuk pembelajaran 4 tahun.

Namun, menyedihkan apabila kami melihat anak-anak mereka ini, apabila ada antara mereka yang mengambil keputusan untuk mencabut nyawa masing-masing, sekurang-kurangnya 2 kes setakat ini.

Saya perhatikan keadaan ini semakin kritikal setiap hari.

Hal ini membuatkan saya berfikir, apakah tugas utama saya sebagai ibu dan ayah untuk membentuk anak kami supaya dijauhi Allah akan perkara-perkara sebegini. Na'uzubillahi min zalik.

Saya tidak mahu walau seorang pun anak-anak kami menyembunyikan apa-apa jua masalah mereka.

Saya berdoa semoga anak-anak saya dipelihara daripada segala kejahatan.

Wahai rakan ibu dan bapa sekalian,

Dengarilah anak-anak kita. Ambillah kebaikan dari petikan filem 3Idiots : "Setiap bayi yang dilahirkan, tidak ditanya apa mahunya, tetapi sudah dicop apa jadinya bila dewasa nanti"




Mohon kita peka, anak-anak kita corakan kita untuk peribadinya, tetapi untuk hidupnya itu mahu mereka. Dengarilah mereka.

No comments:

Post a Comment